Type Here to Get Search Results !

ΚΘΒΕ Δύο διηγήματα του Ντοστογιέφσκι & Ένα Αλλιώτικο Βιβλιοπωλείο

«Ο ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΣ» του ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ
Το νέο δραματοποιημένο ακρόαμα σε σκηνοθεσία ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ
διαθέσιμο ΔΩΡΕΑΝ από αυτή την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΜΑΪΟΥ από τα podcast του ΚΘΒΕ
Κάποτε ένας Κροκόδειλος, κατάπιε έναν ολόκληρο άνθρωπο, όταν ο δεύτερος, γεμάτος περιέργεια και τόλμη περισσή, πλησίασε στα σαγόνια του για να τον παρατηρήσει.
Ποιος όμως είναι ο Κροκόδειλος σημειολογικά;

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η Γιελιένα Ιβάνοβνα και ο σύζυγος της Ιβάν Ματβιέιτς επισκέπτονται μαζί με τον οικογενειακό τους φίλο Σεμιόν Σεμιόνιτς τη Στοά, όπου εκτίθεται ένας κροκόδειλος. Ξαφνικά το ερπετό καταπίνει τον άτυχο Ιβάν Ματβιέιτς ο οποίος μένει άθικτος μέσα στο σώμα του ερπετού και το μόνο που τον ανησυχεί είναι πώς θα δουν το περιστατικό οι προϊστάμενοι του.Ο Σεμιόν Σεμιόνιτς αποφασίζει να επισκεφτεί τον Τιμοφιέι Σεμιόνιτς για βοήθεια και εκείνος προτείνει να κουκουλώσουν την υπόθεση, γιατί είναι ύποπτη, ανήκουστη και δημιουργεί κακό προηγούμενο και επιπλέον να προστατεύσουν τον ξένο επενδυτή, τον Γερμανό ιδιοκτήτη του κροκόδειλου δηλαδή, αντί να προσπαθούν να ξεσκίσουν την κοιλιά του βασικού του κεφαλαίου. Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά ο Ιβάν Ματβιέιτς σκέφτεται πώς θα εκμεταλλευτεί την περίσταση προς όφελός του.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ:
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ: Γιώργος Τσακνιάς (από το βιβλίο Ο κροκόδειλος – Ο τίμιος κλέφτης, εκδόσεις Πατάκη)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ/ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΙΑ: Καραμήτρη Μαρία
ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ/ ΗΧΟΛΗΨΙΑ/ΜΙΞΗ/ΜΟΝΤΑΖ: Διονύσης Κωνσταντινίδης
ΓΡΑΦΙΚΑ (αφίσα): Σιμώνη Γρηγορούδη

ΔΙΑΝΟΜΗ (ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΑ):
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΥ: Ιορδάνης Αϊβάζογλου
ΜΗΤΕΡΑ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΥ: Νεφέλη Ανθοπούλου
ΓΕΛΙΕΝΑ ΙΒΑΝΟΒΝΑ: Σταυρούλα Αραμπατζόγλου
ΣΕΜΙΟΝ ΣΕΜΙΟΝΙΤΣ: Γιώργος Κολοβός
ΤΙΜΟΦΕΙ ΣΕΜΙΟΝΙΤΣ: Βασίλης Σεϊμένης
ΙΒΑΝ ΜΑΤΒΙΕΙΤΣ: Κώστας Χατζησάββας
ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ ΣΤΟΑΣ/ ΠΡΟΧΟΡ ΣΑΒΙΤΣ: Θάνος Φερετζέλης

«Ο ΤΙΜΙΟΣ ΚΛΕΦΤΗΣ» του ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ
Το νέο δραματοποιημένο ακρόαμα σε σκηνοθεσία ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ
διαθέσιμο ΔΩΡΕΑΝ από αυτή την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ στην ιστοσελίδα και τα podcast του ΚΘΒΕ
Γραμμένος το 1848, ο «Τίμιος Κλέφτης», ανήκει στον κύκλο των διηγημάτων του Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι, με τίτλο «Από τις σημειώσεις του αγνώστου».
Πρόκειται για την εξιστόρηση του Αστάφι Ιβάνιτς, ο οποίος είχε γνωρίσει κάποτε στη ζωή του έναν τίμιο κλέφτη, έναν μάλλον «τίμιο άνθρωπο (που) όμως έκλεψε»!!!
Με ήρωες που «προεξέχουν» απ’ το περιβάλλον τους, με την τραγικότητα ή με την όποια άλλη ιδιαιτερότητά τους - ακόμα και με την γελοιότητα, οι ήρωες του Ντοστογιέφσκι ή είναι άγιοι που υποφέρουν ή άνθρωποι που κατακτούν την αγιοσύνη μέσω του πόνου.
Πρόκειται για μια συγκινητική ιστορία που θίγει γλαφυρά το ζήτημα του εθισμού και πού μπορεί να φθάσει ο άνθρωπος προκειμένου για την ικανοποίησή του. Ένα θέμα που βασάνισε τον δημιουργό του και σε πολλά του έργα τον συναντούμε να αφιερώνει μεγάλο μέρος της διήγησής του.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ:

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ: Γιώργος Τσακνιάς (από το βιβλίο Ο κροκόδειλος – Ο τίμιος κλέφτης, εκδόσεις Πατάκη)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ/ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΙΑ: Καραμήτρη Μαρία
ΚΙΘΑΡΑ/ΠΙΑΝΟ: Διονύσης Κωνσταντινίδης
ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ: Κική Κριμιτζά
ΗΧΟΛΗΨΙΑ: Διονύσης Κωνσταντινίδης
ΓΡΑΦΙΚΑ (αφίσα): Σιμώνη Γρηγορούδη

ΔΙΑΝΟΜΗ (αλφαβητικά):
ΓΙΕΜΕΛΙΑΝ ΙΛΙΤΣ ΓΙΕΜΕΛΙΕΙ: Χρήστος Διαμαντούδης
ΑΓΚΡΑΦΙΕΝΑ: Έφη Δρόσου
ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Γιώργος Κολοβός
ΑΣΤΑΦΙ ΙΒΑΝΙΤΣ: Βασίλης Σπυρόπουλος
ΝΕΑΡΟΣ ΚΛΕΦΤΗΣ/ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΦΙΛΗΜΟΝΟΒΙΤΣ/ ΚΟΣΤΟΠΡΑΒΟΦ: Θάνος Φερετζέλης

Γενικά για τα έργα
«Θα μελετήσω τους ανθρώπους, αυτός είναι ο πρώτος μου στόχος και η φιλοδοξία»!
Μ’ αυτή τη φράση του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, του συγγραφέα που ένιωσε «τη δίψα της ψυχής της ανθρωπότητας», όπως ο ίδιος είπε στο τέλος της ζωής του, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΟΒΟΣ μας συστήνει το έργο σημειώνοντας: «στο έργο, συμπυκνώνεται η οπτική με την οποία ο Ντοστογιέφσκι προσέγγιζε τα πάθη των ανθρώπων, τις αναζητήσεις τους, τις ελπίδες τους. Η αγωνία του να "αγγίξει τον άνθρωπο" και να τον εκφράσει ακόμα και στην πιο βαθιά του πτώση. Η πίστη του στο καλό. Οι στοχασμοί του για το σκοπό της ζωής. Τα διεισδυτικά και συμπονετικά κοιτάγματά του στους σκοτεινούς λαβυρίνθους της ψυχής».

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ:Ιδιοφυής δημιουργός – εξαίρετος ψυχογράφος
Ο Ρώσος δημιουργός (1821-1881), με τα αριστουργηματικά έργα γεννήθηκε στη Μόσχα, απ’ τον Mikhail Andreevich, έναν αλκοολικό και βίαιο σε συμπεριφορά συνταξιούχο στρατιωτικό χειρούργο και την τρυφερή, καρτερική και βαθιά θρησκευόμενη Maria, την οποία και λάτρευε.
Έχασε τη ζωή της από φυματίωση και ο 17χρονος Fyodor με τον αδερφό του Mikhail, κλείνονται σε οικοτροφείο. Στη Στρατιωτική Ακαδημία Μηχανικών της Αγίας Πετρούπολης, όπου φοιτά ο συγγραφέας, μαθαίνει για τη δολοφονία του πατέρα του από εργάτες.
Διορίζεται αποφοιτώντας, σε θέση γραφείου, που όμως δεν του εξασφάλιζε τα προς το ζειν, ούτε να αναπτύξει το πάθος του για το τζόγο που τον καταστρέφει οικονομικά.
Το 1844 αποφασίζει να ζήσει απ’ την πένα του. Πρώτη του ενασχόληση είναι η μετάφραση του έργου Eugenie Grandet του Honore de Balzac, ενώ θεατρικό με την υπογραφή του πρωτοσυναντούμε το 1846 με τίτλο Φτωχόκοσμος, Ο Vissarion Bellinsky το υποδέχεται επαινετικά κι ο Fyodor έρχεται σε επαφή με λογοτεχνικούς κύκλους ως μέλος ομάδας ουτοπιστών σοσιαλιστών.Άθελά του, βρίσκεται σε μπλεγμένος σε συνωμοσία για την ανατροπή του τσάρου Νικολάου του Α΄, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Οι δικαστές με όλους τους συγκατηγορούμενους του κύκλου Petrashevsky τον καταδικάζουν «εις θάνατον» όμως οριακά ματαιώνεται η εκτέλεσή τους όταν μετατρέπεται η ποινή σε καταναγκαστικά έργα.Ακολουθούν στο Ομσκ της παγωμένης Σιβηρίας τέσσερα βασανιστικά χρόνια με βασανισμούς και εξευτελισμούς κι η επιληψία του επιδεινώνεται. Το 1854 υποχρεώνεται να εκτίσει στρατιωτική θητεία στην εσχατιά της Σιβηρίας στα σύνορα με την Κίνα.
Εκεί γνωρίζει την Maria Dmitrievna Isaev την οποία νυμφεύεται το 1857.
Το «Σπίτι των Νεκρών» προκύπτει ως αποκύημα εμπειριών του απ’ τα κάτεργα
Με κριτική θέση έναντι των ευρωπαικών φιλοσοφικών ρευμάτων μεστός εμπειριών απ’ τη φυλάκιση και την εξορία στρέφει τη γραφή του στις ρωσικές παραδόσεις και τις αξίες της υπαίθρου.1859 και επιστρέφει με τον αδερφό του στην Αγία Πετρούπολη όπου εκδίδουν δύο περιοδικά Vremya (Χρόνος) και Epokha (Εποχή) δίχως επιτυχία. Έναν χρόνο αργότερα χάνει τη σύζυγο του και τον αδερφό του από φυματίωση. Χρεωμένος ήδη αναλαμβάνει τα χρέη και του αδερφού του και να συντηρεί τη χήρα και τα ορφανά του. Βυθίζεται έτσι σε κατάθλιψη που τον οδηγεί στη χαρτοπαιξία. Πηγές αναφέρουν πως το Έγκλημα και Τιμωρία το ολοκληρώνει με βία προκειμένου να λάβει την προκαταβολή που τόσο είχε ανάγκη.Με παρόμοιο τρόπο γράφει και τον Παίχτη κι ενώ τον υπαγορεύει στην 20χρονη στενογράφο Anna Grigoryevna Snitkina, την ερωτεύεται για να την παντρευτεί το 1867.
Μαζί πηγαίνουν σε Γερμανία Ελβετία και Ιταλία επί τετραετίας. Οι Δαιμονισμένοι, σημειώνουν πίσω στη Ρωσία τεράστια επιτυχία καθώς κι οι μηνιαίες δημοσιεύσεις του Ημερολογίου του Συγγραφέα. Ακολουθούν οι «Αδερφοί Καραμαζώφ» (1879-1880) κι ο Dostoyevsky επιτέλους καταπιάνεται με ένα θέμα που τον απασχολεί ολόκληρη τη ζωή του, την πατροκτονία.
1880 απαγγέλει τον λόγο για τον Pushkin στα αποκαλυπτήρια του μνημείου του, ενώ με τα χρόνια οι επιληπτικές κρίσεις του τον οδηγούν στον θάνατο στις 28 Ιανουαρίου 1881 σε ηλικία 60 ετών. Εικάζεται πως ο Tolstoy αν και δεν γνωρίζονταν προσωπικά ξέσπασε σε λυγμούς με την αναγγελία του θανάτου του.
Τον «εθνικό λογοτεχνικό ήρωα» ή και «προφήτη της Ρωσίας» όπως τον αποκαλούν αναγνώρισαν δεκάδες παγκόσμιες προσωπικότητες της εποχής του ή και μεταγενέστεροι (Albert Camus, Sigmund Freud, Thomas Mann, Ernest Hemmingway, Virginia Woolf, James Joyce κα)
Ο Albert Einstein θα πει: «ο Dostoyevsky μου προσφέρει πολλά περισσότερα απ’ οποιονδήποτε επιστήμονα» ενώ ο Freud κατέταξε τους «Αδερφούς Καραμαζώφ» στα τρία σπουδαιότερα της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ:
"Υπήρξε κάποια εποχή, όπου έζησαν ανάμεσα μας, μεγάλοι δάσκαλοι του λόγου και λεπτοί γνώστες της ζωής και της ανθρώπινης ψυχής, άνθρωποι που επαναστάτησαν από κάποιο ακατανίκητο πάθος να τελειοποιήσουν το είναι μας.. Έγραψαν βιβλία που μέσα σ' αυτά, είναι αποτυπωμένες οι αιώνιες αλήθειες και μια άφθαρτη ομορφιά αναβρύζει από τις σελίδες τους… κι ούτε μια λέξη δε βρίσκεται περιττή στα βιβλία αυτά."
Αυτά ο Μαξίμ Γκόργκυ. Στα δικά μας τώρα. Ο Εμ.Ροίδης για τον Ντοστογιέφσκι γράφει:
“…Δεινούς μεταξύ των μυθιστοριογράφων ψυχολόγους έχουσι μεν βεβαίως να επιδείξωσι και τα άλλα έθνη, η Αγγλία τον Δίκενς, η Γαλλία των Βαλζάκ και η Αμερική τον Πόου. Ουδέ τούτων όμως, ουδ’ άλλου τινός η σμίλη εβυθίσθη ποτέ εις οίον η του Δοστογιέφσκη βάθος…”
Όταν πρωτοδιάβασα Ντοστογιέφσκι κατάλαβα τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ καλού και σπουδαίου συγγραφέα. Δε θέλω να υπερβάλω αλλά είναι σα να μου άλλαξε τον τρόπο να βλέπω την ανθρώπινη ψυχή. Είναι αυτό που τραγουδάει η Αρετούσα όταν πρωτογνωρίζει τον έρωτα :
"Μὰ ὅλα γιὰ μένα σφάλασι καὶ πᾶσιν ἄνω κάτω,
γιὰ μὲ ξαναγεννήθηκεν ἡ φύση τῶν πραμάτω.."
Το πρόβλημα για μας ήταν πώς θα μπορούσαμε όλο αυτό το πρωτόγνωρο τοπίο ψυχής να το ζωγραφίσουμε ηχητικά.
Δε μπορούσαμε βλέπεις να καταφύγουμε στις τεχνικές του θεάτρου, διότι έπρεπε να δουλέψουμε χωρίς τα συναρπαστικά μηχανήματα και τους προβολείς που κρύβονται στις κουΐντες .
Με τους συναδέλφους μου προσπαθήσαμε να αποδώσουμε τον ρυθμό και το πνεύμα των έργων, δοκιμάζοντας να αιχμαλωτίσουμε την ουσία με όλο τον ενθουσιασμό, την ένταση και την χαρά μας.
Σας το παρουσιάζουμε και ελπίζουμε ότι όπως εμείς, έτσι κι εσείς θα νιώσετε κάτι σπάνιο και συναρπαστικό».
«ΕΝΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ»Ένα ραδιοφωνικό παραμύθι 24ων επεισοδίων με τις προθήκες γεμάτες θησαυρούς απ’ το Α ως το Ω!
Το ΚΘΒΕ …εγκαινιάζει «Ένα Αλλιώτικο Βιβλιοπωλείο»
Ένα ραδιοφωνικό παραμύθι 24ων επεισοδίων, με τις προθήκες γεμάτες θησαυρούς απ’ το Α ως το Ω!
Σας περιμένουμε μικρούς και μεγάλους, στην επίσημη ιστοσελίδα ntng.gr και στα podcast του ΚΘΒΕ στο SoundCloud και στο Spotify με την νέα σειρά παιδικών ραδιοφωνικών εκπομπών «Ένα Αλλιώτικο Βιβλιοπωλείο» σε κείμενα Μάρας Τσικάρα και μουσική Ευγένιου Δερμιτάσογλου.
Όχημά της, ένα βιβλιοπωλείο με όνομα ένα γράμμα της Αλφαβήτου, που αλλάζει κάθε μέρα. Στο τιμόνι του ο Μαστρο- Μέρας. Συνοδηγοί: η Περσεφόνη και ο γάτος Πασπαρτού. Καλά κρυμμένοι πίσω από τα βιβλία, ο Πον Τίκι και η Ρέα- η Ωραία Αρουραία, που αγαπάνε την ποίηση και να μασουλάνε σελίδες.

Φόβος και τρόμος ολονών, η Μέλπω Στρίντζω και αγαπημένο ποδαρικό ο εγγονός της, ο Προκόπης. Τις περιπέτειές τους αφηγείται η αράχνη της γωνίας, η Τούλα Ταραντούλα. Σε κάθε επεισόδιο, ένα νέο τραγούδι κι ένας καλεσμένος, εκπρόσωπος της πραγματικής ζωής, ταράζουν ή ησυχάζουν τα νερά της καθημερινότητας.
Τίτλοι βιβλίων, ονόματα συγγραφέων, ποιήματα, χώρες, επαγγέλματα, χρώματα, συναισθήματα κι απρόοπτα διασχίζουν όλη την αλφαβήτα και προσκαλούν τους ακροατές, μικρούς και μεγάλους, σε ένα παιχνίδι φαντασίας και λόγου.ΜΑΡΑ ΤΣΙΚΑΡΑ: «Αφιερωμένο στα παιδικά μας χρόνια, στην αλάνα της Ολυμπιάδος, στη βιβλιοθήκη της Άνω Πόλης, στις ιδέες που γεννήθηκαν πριν χρόνια και ξάφνου βγαίνουν από το συρτάρι, βρίσκουν ωραίους ανθρώπους, εύφορο έδαφος κι ανθίζουν. Σε όλους τους μάστορες της καθημερινότητάς μας, που αντιστέκονται και το μεταδίδουν. Τέλος, σε όλα τα πιτσιρίκια, γύρω, έξω και μέσα μας, που αν έφτιαχναν τον κόσμο από την αρχή, θα χρησιμοποιούσαν μόνο ξυλομπογιές».

ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΔΕΡΜΙΤΑΣΟΓΛΟΥ: «Αφιερωμένο στα παιδιά μου και τα παιδιά του σύμπαντος κόσμου, που ξέρουν να αγαπούν τις μυρωδιές και τα ηχοτοπία της Γης, της Αγάπης, της Ελπίδας, του Ονείρου, της Χαράς και της Γνώσης. Μακάρι ποιοτικές παραγωγές, να γίνονται για να τροφοδοτούν τη σκέψη και την φαντασία τους, που περιορίστηκε -δυστυχώς- σε ένα ή πολλά άψυχα κουτιά… Χθες ήταν η τηλεόραση, σήμερα οι υπολογιστές, το κινητό, το διαδίκτυο… Καταιγισμός! Όμως οι βενιαμίν, πάντα ξεχωρίζουν το αξιακό. Η δική μας πρόταση λέει όχι στο εύπεπτο, το γρήγορο, το εύκολο, το χαζό! Είναι η εναλλακτική φυγή, αποφυγή, διαφυγή, με άποψη … το άλλο εμβόλιο των καιρών μας για την φαντασία τους».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο, Στίχοι: Μάρα Τσικάρα
Μουσική: Ευγένιος Δερμιτάσογλου
Ηχοληψία: Διονύσης Κωνσταντινίδης, Αργύρης Παπαγεωργίου
Τεχνική Επεξεργασία: Διονύσης Κωνσταντινίδης
Επιμέλεια αφίσας: Σιμώνη Γρηγορούδη

ΔΙΑΝΟΜΗ
Μαστρο Μέρας: Δημήτρης Κολοβός
Περσεφόνη: Ελένη Γιαννούση
Ρέα: Ευανθία Σωφρονίδου
Τίκι: Γιάννης Τσεμπερλίδης
Μέλπω Στρίντζω: Φωτεινή Τιμοθέου
Προκόπης: Γιώργος Κολοβός
Τούλα Ταραντούλα: Μάρα Τσικάρα
Συμμετέχουν οι Μουσικοί: Θανάσης Καρυπίδης, Μάριος Τσομπανίδης, Ευγένιος Δερμιτάσογλου
Στο τραγούδι των τίτλων συμμετέχουν οι μικροί Κωνσταντίνος Δερμιτάσογλου και Ρέα Καρυπίδου.
Η μουσική και τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν στο dB Die Studio, από τον Θανάση Καρυπίδη που ανέλαβε και τη μουσική παραγωγή.





 

 



Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.